torstai 23. joulukuuta 2010

Dancer in the dark (2000)

ohjaus: Lars von Trier
pääosassa: Björk, Catherine Deneuve, David Morse, Peter Stormare

Minä en ole koskaan ollut kova musikaalien ystävä, on pari joita siedän: Wizard of Oz ja Grease. Muistelin tätä paremmaksi ja traagisemmaksi, kun oon viimeks nähnyt vuosia sitten. Laulut oli aika ärsyttäviä, paitsi I've seen it all. Tosin siinäkin ärsytti tanssikoreografiat! Ai nii, se pitää vielä sanoa että jumaloin Lars von Trieriä ja yleensä sen leffat on mahtavia. Tää on huonoimmasta päästä. Mut ehdottomasti euroopan toisiks paras ohjaaja, Aki Kaurismäen jälkeen. Kyllä mä silti suosittelen kaikkia tämän katsomaan.

Selma on muuttanut Tsekkoslovakiasta jenkkeihin poikansa kanssa paremman elämän toivossa. Hän työskentelee tehtaassa ja säästää kaikki rahat poikansa silmäleikkaukseen. Selviää, että Selma on lähes sokea, joten vuokranantaja Bill huijaa Selmalta säästetyt rahat ja niiden takaisin hakumatkalla Selma ampuu Billiä ja joutuu vankilaan ja saa tuomion. Loppu on surullinen ja lohduton.

7.5
imdb 7.9

1 kommentti:

  1. mä niin rakastan tätä leffaa!! :) soundtrackia tuli kuunneltua yhessä vaiheessa tosi paljon kun olin fyysisesti ja henkisesti ihan paskas kunnossa, että musasta voi tulla flashbackeja...

    VastaaPoista