perjantai 22. heinäkuuta 2011

Mörrin movie monday 8 - Lapsuuden sankarille


Movie mondayn viikon haaste tulee minulta vähän jälkijunassa, kun oon pari päivää toipunut kolmen viikon euroopan reissusta.

Mulle tämä asia on ihan selvä, ei tarvinnut kauaa miettiä. Lapsena lemppareitani oli kaikki elokuvat missä oli pörröisiä eläimiä (Musta ori, Lassie, Apinoiden planeetta...) sekä länkkärit, mutta ihan ensimmäinen elokuvamuistoni on alle 5-vuotiaana nähty Chaplinin Nykyaika vuodelta 1936. Nimenomaan tuo kohtaus, missä Chape on koneistossa pyörimässä, se oli niin ihana ja jäänyt ikiajoiksi mun verkkokalvoille. Oon vuosien aikana katsonut tän kymmeniä kertoja ja se on yksi maailman täydellisimmistä elokuvista.

Jos joku ajatusmaailmaa muuttava elokuva on mainittava, se on ehdottomasti Samuel Fullerin Valkoinen koira, joka kertoo rasismista ja jonka oon nähnyt ala-asteella, enkä oo saanu sen jälkeen katsottua. Pitäis kyllä.

1 kommentti: