keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Mörrin movie monday 37 - The one in charge


Leffamaanantain tän päivän kysymys koski lempiohjaajia. Valinta ei ollut vaikea, mut melkein kyynelehdin niiden puolesta, jotka ei listalleni päässeet. Heilläkin varmaan vähän suru puserossa. :(

Mut asiaan. Nää on nyt epäjärjestyksessä, koska pitäis kasvattaa jännitystä loppua kohden, niinku missikisoissa ja näähän on tavallaan missikisat. Miks muuten presidentinvaaleissa ei oo uimapukukierrosta?

Mulle siis numero ykkönen IKINÄ on Aki Kaurismäki. Teininä näin vahingossa jonkun hänen elokuvasa ja olin myyty. Myöhemmin oon nähny muitakin. Mulle parhaimmat on Tulitikkutehtaan tyttö, Varjoja paratiisissa ja Kauas pilvet karkaavat.

Toisiks tärkein kulttuurivaikuttaja mun arjessa on Charlie Chaplin, joka ei oo pelkästään ohjaaja, vaan myös yleismaailmallinen nero. Käsikirjoittaja, säveltäjä, näyttelijä jne. Se teki kaiken ite! Tajuutteko?? Omat lempparini hänen tuoksistaan on nämä ja tässä järjestyksessä: Nykyaika, Chaplinin poika, Kultakuume.


Kolmanneks paras on Woody Allen, koska Love and death, Sleeper....jopa Keksejä ja konnia! Myönnän, etten oo mitenkään innostunut sen viime vuosien tuotoksista, enkä kaikkia ole nähnytkään pettymisriskin takia ja listalla ois varmaan nimiä joilla ois eheämpi filmografia, mut nyt kävi näin. Ps: minusta Hollywood ending on oikeasti hauska!


Pyydän anteeksi allamainituilta, ette ihan selvinneet top kolmeen. Mut tykkään teistä silti *pus*
John Waters
Lars von Trier
Stanley Kubrick

David Lynch
Quentin Tarantino
Joel & Ethan Coen
Darren Aronofsky
Akira Kurosawa
Lucio Fulci
Ingmar Bergman
Park Chan Wook
Gaspar Noé
Roman Polanski
Terry Gilliam

Martin Scorsese
Dario Argento
Kim Ki Duk
Russ Meyer :D
David Cronenberg
Sergio Leone

David Fincher
Larry Clark

Hmmm, unohdinko Alfred Hitchcockin?

5 kommenttia:

  1. Ite oon alkanu tykkäämään Allenista vasta uudempien takia. Vanhat on toki hauskoja, mutta jotenki niin alleneita etten niitä voi edes jotenkin käsitellä hyvinä elokuvina, joita ne ovatkin. Sehän on oma ongelmani, mutta esim Youll meet a tall dark strangerista tykkäsin älyttömästi vaikka edustaa enemmän vanhaa tyyliä.

    Chaplinit pistäsin samaan kolmen kärkeen ja vaikka The Kid on henkkoht tärkeempi niin Nykyaika on ehdottomasti parempi elokuva.

    Ps. Elävistä ohjaajista 1.Lynch 2. von Trier 3. Kim Ki Duk (Scorsese, Polanski...), kaikkien aikojen kaksi ehdotonta olis Kubrick ja Chaplin, kolmantena voiski sitte olla yhtä hyvin Tarkovski, Hitchcock tai Fellini.. tai vaikka kuka! Nii. Vaikeeta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on tuo You'll meet... odottamassa kattomista. Oon yrittäny karsia nyt kaikki romanttiset elokuvat ohjelmistostani, kun ne vaan ärsyttää minua, joten tuokin jäänyt hamaan tulevaisuuteen.

      Ite oon nähnyt Tarkovskilta ja Felliniltä vain vain pari-muutaman elokuvan, etten niitä edes maininnut listassani...tosin onhan tossa muitakin (esim Noe) jolta oon nähnyt vain 2. Hmm. :D

      Poista
  2. Onneksi en lyönyt vetoa, tai edes harrasta sellaista, koska olisin veikannut ykkössuosikiksesi John Watersia ja vasta sitten Chaplinia et cetera. Mutta onhan hän silti aika korkealla, että niin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jahkasin minä aika kauan, ett voinko jättää Watersin mainitsematta, mut lopulta tekele nimeltä A dirty shame pudotti sen top kolmesta. Se on nii kauhee elokuva. Joka tietty on _pakko_ olla kuitenkin hyllyssä.

      Poista
  3. Hei mäkin tykkäsin Hollywood Endingistä.

    Ja tajusin, että olen nähnyt viimeksi mitään Charlie Chaplinilta joskus pentuna. Säälittävää!

    VastaaPoista